Denne post har været lidt undervejs, mest fordi der er fare for den bliver rigtig lang. Efterhånden har Vélorina hjulpet en del med at komme godt igang med cykling, og derfor mener vi at tiden er kommet til at introducere hvad vi mener der skal til for at komme godt igang med landevejscykling. Hvad enten man er kvinde eller mand, tyk eller tynd, i god eller dårlig form.

1. En Cykel
Ja, du kommer jo nok ikke uden om det, hvis du skal cykle, så skal du have en racercykel. Du kan købe en brugt eller fra ny og det er meget en smagssag. Hvis man har den luksus at man har råd til at købe en ny, er det rigtig fedt at man ved hvad man får, der er garanti på cyklen og så er der bare noget ved at være den første til at tilride sådan en jernhest. Men for andre dødelige kan det være et godt alternativ at købe en cykel brugt på den blå avis eller over nettet. Vær dog opmærksom på at få kvittering med i købet og være meget opmærksom på hvad du køber. Brugtcykelhandel skal vi nok komme tilbage til på et senere tidspunt. Helt overordnet er der nogle ting der kan være godt at vide, før du går ned til cykelhandleren eller på den blå avis.

En god cykel kan tage dig langt – næsten helt til verdens ende!

Rammematerialet: Carbon, aluminium, titanium, eller stål? Rammen udgør det meste af cyklen og de mest anvendte materialer er carbon og aluminium. De to materialer har forskellige egenskaber med hensyn til vægt og stivhed. Begge er vigtige for, hvor nemt det er at køre hurtigt. Især stivheden af rammen er vigtig i et fladt land som Danmark. Carbon er generelt dyrere, lettere og stivere end aluminium, men nye aluminiumcykler kan også være rigtig stive. Det er vigtigt at finde ud af, hvad man vil bruge sin cykel til. Nogle vælger en dyrere ramme med en billigere geargruppe (se næste) til at begynde med, andre vil hellere have en lækker geargruppe og bedre hjul på en aluminium ramme. Begge dele kan lade sig gøre inden for et rimeligt budget.

Gear gruppen: består af alle de dele som får gearet til at køre rundt. Der er tre brands som ses oftest på de danske landeveje: Sram, Shimano og Campagnolo. Hver brand har klasser efter hvor “gode” gruppen er. Med gode menes der, hvor lette og hvor avanceret mekanikken er. Generelt ville vi vælge en cykel med en af de tre bedste grupper det vil fx sige for Shimanos side: 105 (3. bedste), Ultegra (2. bedste) eller Dura Ace (bedste). Derefter er det mest et spørgsmål om hvor meget du vil betale. Der er ingen tvivl om at det er fedt at køre med en rigtig god gruppe, men hvis man er nybegynder kan det fungere rigtig godt med den 3. bedste klasse. Husk at geargruppen er en sliddel og på et tidspunkt skal den forhåbentlig skiftes (fordi du har cyklet så meget), og så kan du opgradere til noget der er mere lækkert, hvis du vil.
Og apropos lækkert – så kan man enten vælge at købe mekaniske gear, hvor en wire trækker i mekanismen og skifter gearet, eller i elektroniske gear, hvor det er en ledning eller sågar bluetooth, der får grebene på styret til at kommunikere med gearskifterne. Det er skisme lækkert, men på ingen måde en nødvendighed.

Bagskifter fra Ultegra elektronisk geargruppe

Bremser: Fælgbremser eller skivebremser? Fælgbremser er den gammeldags bremse, hvor to bremsesko griber om cykelhjulet fælg når du bremser. Det nye på racecykler er skivebremser, som minder mere om den måde biler bremser på. Et hydraulisk stempel trykker bremsekoldserne ind på en kraftig skive der sidder på hjulet. Om man har det ene eller det andet er afhængig af rammen. Skiver er ofte lidt dyrere og også lidt tungere end fælgbremser. Men bremselængden er meget kortere og generelt siges det, at skivebremser bremser bedre i regnevejr, som selvfølgelig er værd at tage med, hvis man bor i Danmark.

Skivebremser og stålcykel med brede dæk til køre på grus (gravel)

2. Hjelm
Klog af skade vil vi gerne gøre det helt klart at dette er et af de vigtigste punkter. HUSK ALTID HJELMEN. Og lad være med at spare på den. Ikke fordi at prisen afspejler sikkerheden af hjelmen, for alle hjelme, der sælges i Danmark er sikkerhedsgodkendt, men fordi den skal sidde godt og være let. Hvis du skal sidde mange timer på cyklen og holde dit hoved oppe, gør det faktisk en forskel om du har 600g eller 230g på hovedet. Derudover så brug tid på at finde en, du synes er pæn, så du virkelig har lyst til at køre med den. Og når du så alligevel er ved at bestille en hjelm, så husk også at købe en til din bycykel, hvis du ikke allerede har en.

Nogle hjelmmærker som fx Giro og Oakley bruger en armeringsteknologi der hedder MIPS, som skulle gøre hjelmen mere sikker. Vi synes det er en lidt irriterende teknologi fordi det er et stift plastikskelet inde i hjelmen, som river hårene ud af hovedbunden når man tager den af. Andre hjelme har et tilsvarede armeringskoncept, hvor armeringen er indlejret i hjelmen, så den ikke falder fra hinanden som en knækket nød når man styrter. Men i sidste ende er et blot et spørgsmål om præferencer.

Det sidste vi vil anbefale er, at sikre sig at hjelmen har hairport. HAIR – PORT. Det betyder at den anordning i nakken, hvor der typisk sidder et lille hjul til at spænde hjelmen ind, kan bevæges op og ned, så der skabes et hul til at trække håret ud igennem. Det holder hjelmen på plads og det får frisuren lidt højere op i nakken så knolden eller elastikken ikke sidder i vejen når du sidder på cyklen og bukker nakken tilbage.

Hairport på cykelhjelmen giver plads til håret
Hjelm: Kask Protone str. M

3. Klikpedaler
For Michelle er det helt fundstædig givet, at man har klikpedaler på når man cykler. For Katrine tog det noget øvelse. De første par måneder kørte hun med sneakers på racecyklen, fordi hun var nervøs, men det er der igen grund til. Hvis man lærer det ordentligt, så bliver det så meget sjovere at cykle og jo mere du bliver dus med din cykel, jo mere føler du at klikpedalerne gør at du bliver en forlængelse af cyklen og det er altså en skøn følelse!
Tag den tid du har brug for, men kast dig ud i det!

Generelt om klikpedaler skal du vide at der findes forskellige mærker pedaler og klampen (som sidder under skoen) skal passe til de pedaler du køber. Som regel når ud køber et nyt sæt pedaler, så følger der klamper med. Der findes mange slags, og de er allesammen rigtig fine, det er meget et spørgsmål om smag, men generelt er der to slags pedaler: racer pedaler og mountainbike pedaler (som også er dem man bruger til cross/gravel cykling). De sko du vælger skal have huller under sålen der passer den type klampe du vil køre med. Racer klamper har som regel 3 skruer hvor mountainbike har to.

4. Tøj og Sko
Åh ja, hvis du begynder at cykle findes der en uendelig stor og dejlig verden af modetøj, som du kan kaste dig ud i. Dette kan blive en lang roman, men vi vil forsøge at gøre det kort:
Ingen tvivl om, at det er mega fedt at se skide godt ud på cyklen. Det er også med til at få en til at føle at man hører til, og det er helt sikkert en grund til at bruge penge på cykeltøj. MEN! Det er ikke hvordan man ser ud, der er det vigtigste ved tøjet. Der er nemlig en grund til at cykeltøj ser ud som det gør og at det er så dyrt. Det er vigtigt at der ikke er syninger og groft materiale de forkerte steder, som fører til man får slidsår og ubehag når man sidder på cyklen. Derudover er der ikke noget, der skal blafre eller fange vinden, så det bliver ekstra hårdt for dig i modvinden. Og sidst, men ikke mindst, så skal en cykelrytter kunne have en del ekstra ting med i på en cykeltur: ekstra slanger, en sneakers eller en sandwich, en ekstra jakke, en pumpe og dækjern. Vi tager ikke en taske på ryggen, for det bliver man træt i skuldrene af. Man kan have det i saddeltasker på cyklen, men det kan være sparsomt med plads, og så skal man stoppe for at få fat i det. Derfor har cykeltrøjer (jerseys) lommer på ryggen, som skal sidde godt til så der ikke falder noget ud.

Lommerne i en cykelrytters jersey er som en dametaske.
Her en 130 km tur, hvor K have en lille buket med hjem til vindueskarmen

Det ultimative du skal vide om cykeltøj er, at det skal sidde rigtig stramt. Det kan være ret grænseoverskridende, men du vil opdage hvor rart det er, når det sidder rigtigt. Så vælg hellere nogle få gode og lidt dyrere stykker tøj, frem for en masse, som ikke sidder helt optimalt.

5. En cykelmakker
Vores sidste gode råd er at få dig en makker du kan dele din cykling med. Eller måske flere. Der vil altid være nye ting, man gerne vil diskutere med nogen og de fleste er rigtig glade for at dele ud af gode råd og erfaringer. Det kan være din cykelsmed, en veninde, eller din mand. Du kan også række ud efter din lokale klub og høre om de har et begynderinitiativ du kan være med til. Det bliver meget sjovere, når man er sammen med nogen om det. Selvom en dejligt lang tur alene nu også kan være meget meditativt.

Alt er sjovere med en god cykelmakker
– især når det regner!

Vi håber dette var en lille hjælp og har givet dig mod på at komme igang. Der vil i den kommende tid blive fulgt op med flere detaljerede blogpost om nogle af de ovennævnte ting. Hvis der er noget der presser sig på, så tøv ikke med at skrive til os på facebook, her på siden eller på instagram @velorina