Som landevejscykelrytter apprentice har man meget at lære og mange ting kan man lære ved at konsultere venner, bekendte, denne blog eller sågar google. Men nogle ting kan være svære at spørge om, især hvis tingene har en mere intim karakter. Det forholder sig dog sådan i cykling, at nogle af de mest intime ting har uhyggelig stor effekt for din cykelglæde. Så derfor tager Michelle og Katrine nu en snak om alle de ting, der ikke normalt bliver snakket snakket om, og vi kommer helt tæt på – så er I advaret!

Katrine: Min mand havde cyklet i en del år da jeg begyndte at cykle, og jeg havde godt set, at han ikke brugte underbukser under cykelbukserne, men da jeg selv skulle til at iklæde mig cykelbukser, må jeg indrømme, at jeg havde forestillet mig at kvinder brugte en from for underbuks. Det lærte jeg hurtigt at det er ikke rigtigt, men hvorfor egentlig?

Michelle: Det er helt rigtigt, at hverken mænd eller kvinder skal bruge underbukser i rigtige cykelbukser, hvor der er en ”pude” eller det såkaldte bukseskind (aka chamois). Puden er lavet til at man sidder direkte på den og vælger man at bruge underbukser i cykelbukserne risikerer man at få nogle slemme gnavemærker. Undertøj er som regel ikke bygget til at cykle langt i, hvorimod de fleste cykeltøj-producenter lægger et stort arbejde i at finde ud af, hvordan puden skal være udført, for at være så komfortabel som muligt – og der er et par underbukser ikke med i beregningerne.

Katrine: Men altså når man ikke har underbukser på, så bliver bukseskindet jo en smeltedigel for bakterier, især med den varme, der også udvikles mellem benene når man cykler. Er der noget man skal være særlig opmærksom på der?

Michelle: Hygiejne er alfa og omega – specielt for kvinder. Det er selvfølgelig heller ikke godt for mænd at have dårlig hygiejne i de regioner, men kvinder er særligt udsatte for blæreinfektioner, hvis hygiejnen ikke er god nok. Dermed ikke sagt at det sagtens kan lade sig gøre – man skal bare huske at tænke sig om. Man skal aldrig bruge det samme sæt cykelbukser to dage i træk, hvis de ikke kan nå at blive vasket. Har man nået at vaske sine cykelbukser så er det vigtigt at puden når at tørre helt inden man bruger dem – nogle puder kan være ret lang tid om tørre helt igennem. Derudover, skal man sørge for ikke at få gnavemærker, da de kan være en indgangsport for bakterier og give nogle grimme sår, som har svært ved at hele. I forhold til dit spørgsmål om, hvorvidt bukserne er en smeltedigel for bakterier, så tror jeg egentlig ikke det er så slemt i forhold til så meget andet tøj – det sveder man bare ikke så meget i. Mange puder er faktisk lavet i et anti-bakterielt materiale, hvor bakterierne har svært ved at ”sætte sig fast i” så der på den måde også er mindre risiko for infektioner. Allervigtigst er det at vakse sig selv rigtig godt når man kommer hjem fra træning – en god mild intimsæbe med mælkesyrebakterier hjælper rigtig godt på huden i det område og det er vigtigt at få renset huden godt efter træning.

Katrine: Ja, I begyndelsen fik jeg mange røde knopper på huden på baller og ned ad lårene, når jeg havde haft cykelbukser på, men det hjalp meget at begynde at vaske mig med mild intim sæbe efter hver tur på huden på ballerne og mellem benene.

Katrine: Hvad med hår mellem benene, er der nogen “golden standard”?

Michelle: Det er et utrolig godt spørgsmål, på trods af det jo selvfølgelig sjældent et noget man snakker om. Jeg tror bestemt ikke der er en golden standard, da det også afhænger af så meget andet, om man har behåring eller ej. Dog kan jeg sige fra egen side, og samtidig nok bryde et kæmpe tabu, at det klart er bedst rent komfortmæssigt for mig ikke at være helt glat, da hårene kan være med til at mindske en stor del af friktionen. Jeg læste en gang en artikel om en professionel kvindelig rytter, der sagde hun først begyndte at køre stærkt, da hun lod håret gro i de intime regioner. Simpelthen fordi hun slap for siddesår og gnavemærker, så jeg tror bestemt ikke kun det gælder for mig.   

Katrine: Den første saddel jeg havde fik jeg helt lamme skamlæber, det var enormt smertefuldt, men jeg troede først jeg skulle bide smerte i mig og vende mig til det. Da jeg fik en ny saddel hjalp det helt vildt. Men hvor meget spiller saddelvalg, cykelbuksevalg og tilvendingstid ind på, hvor ondt man får mellem benene?

Michelle: Uha, her har du virkelig fat i noget, der lægger mig meget på sinde! Det allervigtigste jeg vil siger er, at man aldrig skal ”køre smerten væk”, når det gælder smerter under træning i mellembenene. Jeg kan fortælle en ægte skrækhistorie fra min egen karriere, hvor jeg blev sat ud af et siddesår i 3 måneder, fordi jeg kørte så længe med et med tanken om, at jeg blot skulle køre det væk, at det til sidst var så slemt, at der ikke var anden udvej end en operation. Operationen er i sig selv forholdsvis ukompliceret men jeg kan skrive under på det IKKE et er behageligt sted at skulle opereres og slet ikke når man skal vente 3 måneder på det er helet ordentlig så man kan sidde på en saddel igen. Man skal altid få ændret hvad der skal ændres, så man sidder på sin cykel uden at få smadret sit underliv. Det er rigtig svært at sige, hvor man skal sætte ind, men jeg tror hovedreglen kan være, at det vigtigste er at få den rigtige saddel, der passer til sin anatomi. Man kan få målt afstanden mellem sine siddeknogler i de fleste cykelbutikker, der sælger sadler – hvis man ikke kan skal an ikke købe en saddel i den butik, medmindre man ved hvad man skal have. Den afstand kan hjælpe med at finde den rigtige bredde til sin saddel, man skal nemlig sidde på med primær vægt på sine siddeknogler og IKKE på sine skamlæber.

Katrine: Hvad er et siddesår egentlig og adskiller det sig fra en betændt hårsæk?

Michelle: Jeg tror det afhænger af hvem du spørger, men for mig er et siddesår et gnavesår, eventuelt med hævelse eller betændelse, mens en betændt hårsæk sagtens bare kan komme steder man ikke lige sidder på sadlen, bare fordi der lige er kommet lidt for mange bakterier.

Katrine: Jeg har aldrig haft et rigtig siddesår, men har haft sådan nogle ømme knopper, hvornår skal man begynde at tage det alvorligt og hvad skal man gøre?

Michelle: Det skal tages alvorligt med det samme, og dermed stadig sagt, at har du lige skiftet saddel skal du som regel give den 100-150km chance for at vise sit værd. Men har du kontinuerlige smerter det samme sted og er det ikke til at holde ud, skal du gøre noget. Faktisk kan det allerførste man kan gøre være at bruge god smørelse i puden i bukserne. Her kan man både købe nogle dyre cremer i cykelforretninger, men jeg har for eksempel bare brugt panthenol-creme i mange år, hvilket passer mig rigtig godt og det er ret billigt. Her skal man så sørge for at smøre de steder, som har stor belastning og man behøver ikke smøre hele underlivet ind – det kan blive lidt mærkeligt at sidde på sadlen, hvis man har været lidt for rundhåndet med buksecremen. Her vil jeg så også gerne understrege, at man aldrig låner fra andres buksecreme. Man skal altid bruge sin egen og ikke lade sig udsætte for andres bakterier det område – buksecreme er en privatsag.   

Katrine: Nu får hverken du eller jeg månedlig blødning, men hvad gør man egentlig når man bløder? Kan man så bare ikke cykle eller?

Michelle: Først og fremmest synes jeg det er virkelig vigtigt at sige, at man godt kan træne når man har menstruation. Jeg får det oftest meget bedre i kroppen af at træne når det er lige de dage i måneden og der er altså ikke en sygdom – man kan sagtens, det er bare en anden følelse man har i kroppen. Min blødning udebliver nogle gange, når jeg er i min skarpeste form, men ellers er den relativt regelmæssig, bare ikke så kraftig. Her gør jeg nok ikke som piger gør mest. Jeg er bare i den situation, at jeg hader tamponer – de gør ondt og de smadrer min slimhinde i underlivet. Derfor har jeg ærligt bare droppet at bruge noget når det den tid på måneden. Ja, så får jeg lidt blod i puden, men for mig er det ikke særlig meget og ikke slemt i forhold til hvad alternativet er. Når jeg så har trænet skrubber jeg lige puden en ekstra gang inden bukserne kommer i vaskemaskinen sammen med alt det andet tøj. Jeg har ikke mødt nogle problemer med den metode endnu, men jeg tror godt det kan være ubehageligt for nogle, hvis de bløder meget og der er den bedste løsning efter min viden nok en tampon. Så må man bare lige huske at smøre puden ekstra godt, så snoren fra tamponen ikke laver skader.

Katrine: Jeg bruger jo meget cykling som transport og derfor har jeg ofte to træningspas på en dag, det betyder også jeg går rigtig meget i bad. Jeg kan mærke at min hud tørrer ud og bliver spændt. Hvad gør du for at holde huden ved lige, har du nogle gode tricks?

Michelle: Jeg mærker det samme men jeg sørger først og fremmest altid for at bruge solcreme, og det allerede rigtig tidligt i sæsonen. Huden er meget udsat når man cykler i al slags vejr og solbeskyttelse er altså alfa og omega i forhold til at holde huden ung og sund. Derudover skal man huske at holde sig velhydreret. Huden tørrer ud, hvis man ikke drikker nok vand. Det er også vigtigt at sørge for at komme i bad ret hurtigt efter man har svedt meget for sved er faktisk rigtig krads mod huden. Og så afslutter jeg altid mine bade med en god olie på kroppen og en god skintonic og ansigtscreme så huden får lidt hjælp til at blive hydreret. Faktisk sørger og jeg også for at tilrettelægge min kost så jeg får fine mængder vitaminer og mineraler, der er gode for hudens balance, fx selen og a-vitamin. Det er fx æg, gulerødder, nødder og så videre – her tror jeg google er en god hjælp, hvis man mangler inspiration. Men min pointe er, at det også handler om at spise sundt, så huden kan hjælpes både inde- og udefra.  

Det var alt i denne omgang – vi håber I kunne bruge det, og om ikke andet kan bruge det til at komme igang med at tale om alt det vi ikke taler om.