Denne næste post i serien “The Pro and The Apprentice” kommer til at handle om sliddele.
Som du kan læse i Katrines post om nybegynderfrustrationer, kan det være ret skræmmende, når der sker noget med ens cykel, som man ikke havde forudset: Den går pludselig i stykker. Derfor skal denne post handle om, hvad man kan forvente bliver slidt og hvor hurtigt, så man ikke behøver bekymre sig om den slags. Hvis du ikke er helt skarp i hvad de forskellige cykeldele hedder kan du slå det op i vores seneste Vélo-lingo post om cyklens anatomi

Katrine: “Hvad er de første tre ting, der bliver slidt på en cykel og hvor tit skal det skiftes?”

Michelle:

  1. Bremseklodser: skal skiftes når de er slidt ned, altså når selve bremsegummiet næsten er væk og det er lige før metallet som den sidder i rører fælgen når man bremser. Det er meget vigtigt at skifte dem i tide, da man ellers ødelægger sine hjul. De er meget simple og billige at skifte og bestemt noget, man aldrig må lade være med.
  2. Kæde: skal skiftes for hver 1000 km (eller deromkring). Man kan tjekke, hvorvidt der er brug for et kædeskift ved at hive ud i kæden forrest på den store klinge. Kan man hive kæden fra klingen, er det tid til et kædeskift, men sidder kæden helt tæt og fast på klingen, kan man godt vente lidt længere. Jeg har forsøgt at illustrere princippet med de to billeder her:  
  3. Pulleyhjul (de to små hjul under kassetten på baghjulet): Pulleyhjul bliver næsten ligemeget hvad slidt, om man skifter kæde i tide eller ej. Man skal holde øje med dem og helst skifte dem inden kæden ikke kan sidde på mere, for så kan man ikke længere cykle. Jeg har forsøgt at illustere, hvordan pulleyhjul bliver slidt på billedet herunder. Ved den grønne smiley er et nyt pulleyhjul, ved den gule er et semi-slidt pulleyhjul, som man skal overveje snart at skifte ud, mens der ved den røde smiley er et nedslidt pulleyhjul, som skal skiftes hurtigst muligt:   
  4. Dæk: Alt efter hvilke dæk og hvor meget man kører skal dækkene skiftes en gang imellem. Tegnet på de skal skiftes, er ganske enkelt at man begynder at punktere oftere end man plejer (Man kan altså også bare være uheldig og ramme flintesten og glasskår).

Katrine: “Nu er det mit kranksæt der er sat ud, men hvad er typisk problemet når cyklen begynder at have mange kilometer i bogen?”

Michelle: Typisk er de første tegn på, at din cykel har brug for lidt kærlighed, at gearet begynder at drille. Første tegn er, at det er svært at skifte gear, det hele kører ligesom lidt langsommere. Derefter kommer en periode, hvor gearet nogle gange “kammer over”, altså hvor kæden ikke tager fat i kassetten (den på baghjulet). Du vil opleve det, når du træder til op ad en bakke eller, når du skal træde cyklen igang igen efter at have holdt stille. Derefter eller samtidig kan kæden ikke længere tage fat på klingen foran (det store tandhjul på kranken), altså vil gearet også kamme over her og det kan blive relativt farligt.

Ud over kæden og geargruppen (det er bagskifter, forskifter, pulleyhjul, kassette, kranksæt og klinger tilsammen, inkl. skifterne/grebene på styret) er der også en masse andre steder din cykel kan blive slidt over lang tids brug. Generelt er alle bevægelige dele udsatte punkter og skal engang imellem smøres eller helt skiftes. Det er dog slet ikke lige så hyppigt som det gælder for en kæde.

Katrine: “Hvad er det mest følsomme på en cykel som kan blive slidt, og hvornår sker det typisk?”

Michelle: Kæden. En huskeregel er, at kæden skal skiftes for hver 1000 km. Det er en god investering at overholde den “regel” nogenlunde, da man ellers også begynder at slide enormt meget på andre dele af gearsystemet (altså pulleyhjul, kassette og klinger) og de dele koster meget mere at udskifte. Efterhånden som en kæde bruges, bliver hvert led trukket længere og til sidst er der så langt imellem leddene, at de ikke længere passer ned i de fordybninger, der er i kassette og klinge. Det slider enormt meget på de dele og hvis man ikke skifter kæden i tide risikerer man, at kæden ødelægger både kassette og klinge så meget, at de også skal skiftes. Hvis man derimod overholder “reglen” om kædeskift for hver 1000 km, kan resten af geargruppen anvendes i meget længere tid. En kæde koster i omegnen af 150-250 kr. mens nye kassetter og klinger koster fra 500 kr. og opefter.

Katrine: “Hvad er det nemmeste og mest besværlige der bliver slidt og hvordan griber man det an?”

Michelle: Det nemmeste er heldigvis bremseklodserne, dernæst kommer kæden. I og med det er den der ofte skal skiftes er det meget dejligt, at den også er nem at skifte. Man skal være opmærksom på at kæden skal passe til geargruppen (9-speed kæde til 9-speed gruppe, 10-speed kæde til 10-speed gruppe og så videre) og så skal man være opmærksom på, at den skal tilpasses i længden inden man kører med den.

For kort at ridse op skal man til at skifte kæde bruge:

  • Ny kæde
  • Kædeadskiller
  • Samleled

Det kan blive lidt langhåret at forklare præcis hvordan man skal gøre på skrift, men denne video forklarer det rigtig fint og simpelt.

Pulleyhjulene kan være drilske at skifte. Egentlig skal der bare bruges en lille umbrachonøgle til at skrue skruen ud, der holder dem, men det drilske ligger i, at man skal vende pulleyhjulene rigtigt! Nogle gange kan man stå og få stirret sig lidt blind på, hvordan de egentlig lige skal sidde og sidder de forkert virker gearet ikke. Man skal være opmærksom på at kæden kommer den samme vej rundt om dem igen og meget vigtigt: at der er forskel på de to pulleyhjul, hvor det øverste er “guide pulley” og det nederste er “tension pulley”. På det fleste pulleyhjul er der retningspile og navne, så man kan finde ud af hvilket, der hører til hvor.

Til sidst det mest besværlige – kablerne! Heldigvis er det også meget sjældent der er brug for at skifte dem, men har man haft den samme cykel i et par år og har taget den ud i alle former for det danske vejr, så skal de skiftes på et tidspunkt, da der på den ene eller den anden måde kommer lidt vand, salt og grus ind i dem så de ikke længere kører som de skal. De første tegn på, at kabler skal skiftes er, at de kører trægt, altså at det er meget svært at skifte gear eller at bremse. Her vil jeg anbefale at man allierer sig med en meget erfaren cykelven, der ved hvordan kabler skal skiftes, eller at man går til en cykelmekaniker og får det gjort.

Katrine: “Er der noget man kan gøre for at undgå at en cykel bliver slidt – ud over selvfølgelig at lade være med at køre på den.”

Michelle: Rengøring og vedligeholdelse! Alfa og omega ved at have en cykel, der aldrig svigter sin ejer er, at den jævnligt får kærlighed i form af et dejligt bad (cykelvask) og smørelse i rette mængder. Vask af cyklen er essentielt, og det allermest efter regnvåde ture.

Det vigtigste ved en cykelvask er at man får rengjort kæde, kassette, pulleyhjul og klinger ordentligt! Mange har tendens til at tro, at det mest er stellet det handler om, og nuvel det er også meget dejligere at se på et skinnende rent cykelstel, men vil man passe på sin cykel må man aldrig glemme de vigtige steder.

Der skal ikke meget udstyr til for, at man er godt kørende i forhold til pleje af sin cykel, jeg vil mene man har brug for følge basale remedier:

  • Kæderenser
  • Rensemiddel til kæde
  • Kædeolie
  • Sæbe (evt. noget specielt til cykelvask, men man kan godt klare det med normal sæbe)
  • Spand, vand og Vaskeklude (jeg har altid bare brugt gamle trøjer, sokker, lagner og så videre)
  • Smøringsolie til bevægelige dele

Vi arbejder på en udførlig guide til vedligehold af din cykel – så stay tuned!

Man skal altså altid sørge for at rengøre og derefter smøre sin kæde ofte. Derudover skal hele gearsystemet altid rengøres sammen med kæden. Jeg bruger ofte bare en våd klud eller en blød børste til at komme rundt i det hele. Dernæst er det vigtigt at få tørret hele cyklen inkl. geargruppe helt tør for vand efter cykelvasken, da delene ellers meget hurtigt vil ruste. Husk at smøre kæden efter cykelvask, både for at den ikke “piber”, men mest af alt for at undgå unødigt slid på resten af geargruppen.

BONUSINFO: Med korrekt smurt kæde kører du også stærkere!

Vi håber denne post har hjulpet dig til at blive mere tryg omkring pleje af din cykel og hvordan du kan håndtere det bedst muligt! I hvert fald er vores råd at tage det i stiv arm og huske, at det ikke er raketvidenskab og faktisk nemt nok, når blot man ved, hvad det handler om – og det gør du jo nu.

God tur!