Af Katrine

1. maj markerer begyndelsen af den helt store cykelmåned i DK. Tusundevis af danskere fatter cykelstyret og suser på arbejde på to hjul i denne måned. Men der er ingen grund til at det skal holde sig til maj måned alene. Jeg pendler hver dag, og jeg håber at jeg med denne post kan være med til at give endnu flere mod på at pendle fast på cykel til arbejde.

Der er en ting der virkelig har været med til at sætte gang i mit cykeleventyr har været at jeg cykler 3-5 dage om ugen på arbejde. Det var både det der begyndte selve eventyret, men også det der har gjort det så sjovt. Det er bare et faktum at min krop og mit sind fungerer bedst når jeg er i god form, men i tillæg til det kommer, at det altså bare er sjovere at cykle, når man er I god form. Jeg har samlet nogle af de ting der er blevet centrale for at jeg kan have en hverdag med +45 km om dagen på min cykel i transport.

Når du pendler får du mest ud af sæsonen og du kan nyde når årstiden skifter i fulde drag!

Det er mit håb at dette indlæg vil inspirere til at bruge racercyklen (eller bycyklen) til transport, og jeg håber at det er muligt at skalere som det passer med din hverdag. Det kan være at du skal begynde med at cykle den ene vej, eller måske bare en til to gange om ugen, men husk at alle km du kører tæller!

Indledningsvis vil jeg gerne sætte scenen for hvorfor jeg har valgt at bruge cyklen som transport: Vi ikke har råd til en bil, derfor stod valget mellem DSB og cyklen. Selvom vi havde en bil, tror jeg faktisk stadig jeg ville tage cyklen, for der hvor mit arbejde ligger i forhold til hvor jeg bor, vil jeg ofte sidde i voldsom trafik både på udvejen og hjemvejen – det er jo aldrig et problem på cyklen. Jeg bliver led og ked af at tage toget, altså virkelig, jeg bliver helt modløs. I tillæg kan man sige, at jeg føler at tid jeg bruger på transport i tog eller bil, er tid jeg ikke sidder på cyklen og det gør jo ikke mit humør bedre. Modsat er jeg altid og uden undtagelse glad og energifyldt når jeg kommer hjem fra min cykeltur, også selvom det er dårligt vejr, for så klapper jeg mig selv på skulderen og minder mig selv om, hvor sej jeg er.
Derfor er det bare en altoverskyggende optimal mulighed for mig at cykle, og jeg tror at det er for rigtig mange, hvis man bare lige ved, hvordan man skal planlægge det.

De små hverdags eventyr
Jeg arbejder 20 km uden for byen. Men 20 km er hvis jeg kører den lige vej, som er en kedelig og meget lyskrydsbesat vej. Derfor har jeg gennem tiden fundet mig et utal af “omveje” af forskellig længde helt op til 45 km hver vej, der muliggør at jeg kan få små eventyr ud af hver transportstykke. Det er selvfølgelig ikke hver dag, jeg har tid eller energi til det, især ikke om morgnen kan de knibe, men ofte giver det mig rigtig meget glæde at blive blæst lidt mere grundigt igennem på vej hjem fra arbejde.

De små hverdagseventyr – her følges jeg hjem med en cykelveninde

Tag cykeltøjet på
Hvis du har mere end 10 km er der al mulig grund til at klæde dig på i det fulde kit. Jeg synes jeg ser bedre ud, jeg får langt større komfort af at sidde på cyklen og det tætsiddende tøj gør, at jeg føler det er nemmere at cykle i vinden. Jeg har brugt en del tid på at optimere, hvordan jeg skulle gøre med hensyn til tøjet, for det var ofte vådt når jeg kom ned til det om eftermiddagen, og især bukserne kunne godt blive ret sure. I begyndelsen havde jeg kun et par bibs (cykelbukser), så jeg havde ikke mulighed for at have et par rene med i tasken, og jeg ville også gerne prøve at begrænse, det jeg skulle slæbe med frem og tilbage. Så opdagede jeg at mit arbejde havde et tørreskab til tøj, og det har virkelig været guld værd. Alt tøjet er tørt og lunt når jeg tager det på om eftermiddagen, og fordi bukseskindet tørrer så hurtigt kan der ikke gro bakterier i det, så jeg kan godt holde ud at genbruge bibs’ne til to ture. Nogle gange skyller jeg lige bukseskindet i koldt vand inden jeg tørrer det, hvis de er synligt beskidte. Så hvis du gerne vil til at cykle på arbejde så undersøg om dit arbejde har et tørreskab eller foreslå at de anskaffer sig et, man kan få den model vi bruger for under 5000 kr – og jeg er sikker på at enhver arbejdsgiver kan se det er penge godt givet ud, hvis det betyder at flere medarbejdere cykler på arbejde. Alternativt kan du have et par rene bibs med i tasken.

Få måneder efter jeg begyndte at cykle. Meget er blevet optimeret siden da, men pendlersetupet er det samme

Gå glad i bad
Det giver jo sig selv at når man har cyklet og svedt, så vil man gerne i bad. Forhåbentlig har dit arbejde er omklædningsrum, og måske endda et hvor du kan få dit eget private skab. Men tænk over hvor meget du går i bad – det kan også blive for meget. I begyndelsen gik jeg i varmt bad med hårvask hver gang jeg havde cyklet til arbejde og hver gang jeg havde cyklet hjem igen. Det betød at min krop blev sæbet ind og helt våd to gange om dagen 4-5 dage om ugen. Det var ikke sundt. Min hud blev tør og kløede og den begynde at blive rød og irriteret. Derfor tager jeg et meget overfladisk koldt bad om morgnen, faktisk vasker jeg mig i hovedet, mellem benene (husk sæbe på ballerne, så du ikke får røde knopper) og under armene. Jeg vasker ikke hår og jeg sørger for vandet ikke er for varmt. Det fungerer fint for mig, jeg lugter ikke, jeg slipper for at tørre hår og mit hår sidder faktisk bedre, når det ikke er helt frisk vasket. Om eftermiddagen får den så hele armen, så jeg kan gå i seng helt ren og lækker. Men derfor vil jeg også til enhver tid føle at jeg godt ville kunne skifte på fx et handikaptoilet, hvis jeg havde et håndklæde med, så kunne jeg godt etagevaske mig tilstrækkeligt til en arbejdsdag.

En ordentlig taske
Det mest optimale er, hvis du kan lade være med at have noget på ryggen. Man kan vælge at have en rammetaske på cyklen, men synes ikke der kan være fx en computer i. Jeg har tidligere lavet et indlæg om den perfekte rygsæk (læs det her) men det som jeg synes er vigtigst er at tasken ikke er for stor. Det går nemlig, at du bliver tvunget til at prioritere, hvad du skal have med, og det er den eneste sikre måde at begrænse sig til ikke at overbelaste sin ryg.

Planlægning
Det kræver planlægning at cykle til arbejde – ja. Det tager længere tid at cykle, man skal have styr på skifte tøj, make up, omklædningsmuligheder, og tage højde for risikoen for at man har en punktering. Det er bare et ufravigeligt faktum, og i begyndelsen føles det ret uoverkommeligt. Men jeg lover dig, man bliver bedre. Og nu må jeg indrømme, at jeg synes det er 1000 gange mere uoverkommeligt at skulle tage toget, end bare at hoppe i cykelkittet og op på cyklen. Det bedste er at man helt automatisk planlægger sin træning i transporten, så slipper man for den planlægning – WIN WIN!

Fjernlager klædeskab og makeup
Når vi nu snakker om at begrænse det vi skal have med i tasken, så er et sted man rigtig nemt kan spare nogle kilo ved ikke at skulle hive høj og makeup med frem og tilbage hver dag. På mit arbejde har jeg et privat garderobeskab, men det kunne også bare være en kasse eller en skuffe, hvor jeg har 3-4 bluser, 2 bukser, 2 kjoler, 1 par sko, makeup og parfume. Jeg tager tøjet med hjem og vasker lidt ad gangen, når der er brug for det, skifter ud i skoene når jeg bliver træt af at gå i dem, og så har jeg sokker og underbukser med hjemmefra hver dag. Nogle uger kan jeg godt finde på at have 5 par med om mandagen, så har jeg til hele ugen – det kommer lidt an på hvor meget plads jeg har i tasken.

Matas prøver
Et lille tip jeg gerne vil give videre er at jeg havde et ret stort lager af matasprøver og andre prøver på makeup- og cremeprodukter, der bare lå derhjemme fordi jeg ikke fik brugt dem. Tag dem med op på arbejdet og brug dem, så sparer du at købe dobbelt makeup.

Ordentlig påklædning og ordentligt vedligeholdt grej
Hvis du beslutter dig for at pendle på din cykel fast, så er det altså for træls, hvis du kun kan køre i perfekt solskin og ingen vind. Derfor må jeg bare sige at det godt kan betale sig at gøre noget ud af sit grej. Det betyder at have det rigtige tøj til den rigtige årstid og vedligeholde sin cykel så den spiller. Det med tøjet kan du læse om her og det med vedligehold handler dels om at vaske og pleje din cykel, men også om at udskifte sliddele når de trænger. Vélorina har skrevet om sliddele her.

I al slags vejr
Ja altså det siger jo sig selv. Jeg tjekker da altid vejrudsigten for at se om jeg skal sætte mig op til lortevejr og hvilket outfit jeg skal vælge at lægge frem til næste morgen, men hvis jeg har besluttet at jeg skal cykle så skal jeg cykle ligemeget vejret. Det er sådan det bliver bedst – det lover jeg!

Giv dig tid til at vende dig til det
Det var en kæmpe omvæltning for mig at begynde at pendle på min cykel. Når jeg nåede til torsdag morgen var jeg bare færdig. Jeg tænkte at mine ben ikke kunne klare en cykeltur mere. om eftermiddagen kom jeg hjem og faldt direkte om på sofaen. Men jeg lover dig – det bliver bedre. Gå langsomt frem og find det niveau der passer dig. Det kan godt være du ikke skal cykle hver dag, eller kun cykle hjem fra arbejde, men jeg lover dig at i takt med du bliver i bedre form og vender dig til planlægningen så kommer du til at blive helt afhængig af det!

Lev med ulemperne
Her til sidst så vil jeg understrege at det da ikke er uden ulemper at cykle i stedet for bil eller offentligt: det tager længere tid, det kræver omklædning, det er ikke helt lige så fleksibelt som bilen, man skal i bad, man bliver udsat for vind og vejr osv osv osv. Jeg siger LEV MED DET. De gode ting opvejer overlegent de dårlige og det er en ideel måde at få flettet tid på cyklen og motion ind i en travl hverdag. Så er der bare tilbage at sige god cykeltur.

Så er der vist bare tilbage at sige god tur, og god arbejdslyst! Vi ses på landevejne