Af Katrine
I Danmark ser vi som regel Tour de France (TdF) på TV2, hvor vores allesammens kommentatorer tager os igennem løbet. Og som de vanemennesker vi er, så forventer jeg ikke at I er mange danskere der har set TdF på Eurosport. Men hvis du alligevel gjorde så har du måske set denne reklame:
Jeg håber du fik et smil på læben for det er bestemt intentionen. Reklamer for cykeltøj og cykler har det med at blive så episke – flotte udsigter, lækkert gear, spændte muskler, perfekt smukt lys osv. Alt skal se så strømlignet og luksus agtigt ud. Isadore drengene har ret meget humor, selvom de ikke viser den umiddelbart, så ville de gerne lave en lidt anderledes reklame, der var smæk fyldt med selvironi. Det synes jeg de har haft ret god succes med. Jeg var med på shoot, og det var en helt speciel oplevelse!

De små skøre ting vi gør som cykel ryttere.
Udefrakommende ser det – vi tænker knap så meget over det mere: alle de små ret skøre ting som vi gør som cykelryttere: tisser, hvor vi stadig kan se vores cykel, smører creme i skridtet, mænd barberer deres ben, vi falder på cyklen fordi vi ikke fik klikket ud og tager billeder af vores cykler midt på vejen. Filmen du lige så opsumere en del af de ting der kan virke skøre for ikke cykelryttere når de ser på vores verden. Op til optagelserne havde vi en lang brainstorming process hvor også vi modeller blev bedt om at fortælle hvad vi mente kunne være relevant at have med. Sådan noget som, at vi cykelryttere synes det er helt legalt at snyde næsen midt på vejen, eller stolt viser vores hvide lår og brune knæ frem ved poolen, er skørt, men en del af sporten. Hver sjov finurlig ting blev til en sketch i sig selv, og de blev alle samlet i én appetitvækkende film, der blev vist på Eurosport under TdF.
En anden måde at arbejde på
Når jeg har været på photoshoot for cykeltøj, så har det primært været for at vise tøjet frem som produkt. Det betyder at tøjet skal være i centrum. Men denne film handlede mere om at skabe en sjov og god historie, og mindre om at tøjet skulle sidde perfekt eller vises frem fra sin bedste side. Det var super inspirerende at være med til og sjovt at få fornemmelsen af et rigtigt film set, hvor scenerne ikke skydes i kronologisk rækkefølge, og man skal derfor holde øje med at detaljerne er ens, så man kan klippe det sammen til sidst.
16mm Hipster film
Det var ikke nok fra de kreative hoveder på Isadore at indholdet skulle være sjovt og iøjenfaldende. Det skulle også være æstetisk noget særligt. Derfor blev det besluttet at det hele skulle skydes på et analog filmkamera på 16mm film. Det betyder at kameraet er kæmpe stort og skal betjenes af tre personer: en som holder og starter og stopper, en person som fokuserer, og en person som styrer zoom knappen. I kan nok forestille jer hvor stor en udfordring det er at filme fra bagagerummet af en bil, når man skal være 3 mennesker om det samme kamera. For os modeller betød det at der var meget ventetid, for når man har med analog film at gøre, så vil man helst at alt er i orden, før man trykker på record, så man ikke bruger mere film end højst nødvendigt.

Wilier Trestina
Normalt på shoots har jeg min egen cykel med. Denne gang skulle jeg ikke selv have cykel med, for Isadore havde fået stillet cykler til rådighed fra Wilier. Jeg har tit tænkt, ja ok – cyklen betyder jo nok lidt men helt ærligt hvor meget kan det betyde? Men det kan jeg altså godt sige jer, der er forskel på cykler. Jeg kørte på Wiliers topmodel, med dura ace elektroniske gear. Alt var bluetooth styret så der var ingen synlige kabler og den var så let som de fås. Ikke nok med at den var en fryd for øjet, så var den en drøm at køre på. Så let at jeg nærmest blev blæst af vejen når en kastevind kom rundt om et hårnålesving. Jeg følte at jeg fløj og kunne have kørt til verdens ende på den cykel. Med en pris på omkring 11.000€ kommer jeg nok aldrig i nærheden af at eje så fin en cykel. Jeg forestiller mig, at jeg havde det på samme måde som når min mand har været ude og prøvekøre en Aston Martin eller Audi R8. Hvis du en dag for mulighed, så prøv sådan en super cykel og bare nyd turen!
Men husk hvis du skal tage billeder af den flotte cykel, så skal du ikke gøre som Boris herunder:
Prisvindende tissetår
I denne uge er reklamen blevet kåret til Slovakiets bedste reklame i 2020! Jeg er super stolt of glad for at jeg har været med til at opleve en så kreativ og professionel process. Selvom jeg godt vidste det i forvejen, så har jeg fået bekræftet at man kommer rigtig langt med selvironi og humor, det gør sporten meget mere inkluderende og imødekommende for udefra kommende. Og så er det jo ikke hver dag man kan sætte hak ud or “Tisse på internationalt TV”.

Leave a Reply